Spravodlivosť vo financovaní zdravotnej starostlivosti
Súčasťou našej publikácie Férové poplatky a spoluúčasť v slovenskom zdravotníctve je aj kapitola venovaná vertikálnej spravodlivosti vo financovaní zdravotnej starostlivosti. Podľa tohto princípu by domácnosti mali prispievať do zdravotného systému podľa svojej schopnosti platiť. Bohatší jednotlivci by mali prispievať vyššími sumami ako chudobnejší, zatiaľ čo osoby s rovnakými príjmami by mali prispievať rovnakou hodnotou. Takýto prístup zabezpečuje spravodlivé rozdelenie finančného zaťaženia na základe ekonomických možností jednotlivcov a rodín.
Na meranie vertikálnej spravodlivosti je možné využiť index progresivity - napr. Kakwaniho index, ktorý nám ukazuje aký má zvolený kanál financovania zdravotníctva dopad na obyvateľstvo krajiny. Progresívne financovanie je považované za spravodlivé, pretože bohatší ľudia prispievajú väčším podielom zo svojho príjmu na financovanie zdravotnej starostlivosti. Naopak, regresívne financovanie je vnímané ako nespravodlivé, pretože väčšie finančné bremeno dopadá na chudobnejších, ktorí prispievajú vyšším percentom zo svojho príjmu než bohatší.
Slovenský systém je podľa výsledkov Kakwaniho indexu celkovo proporcionálny až mierne progresívny. Finančné zaťaženie je teda spravodlivo rozložené v rámci populácie. Kľúčovú úlohu v tomto výsledku zohráva verejné zdravotné poistenie, ktoré je progresívne, spolu s jeho výrazným podielom na financovaní zdravotnej starostlivosti. Vďaka tomuto výsledku zároveň existuje priestor na zvýšenie podielu priamych platieb obyvateľov na celkovom financovaní zdravotnej starostlivosti. Celý výpočet, ktorý pripravila Ing. Karolína Marková, doktorandka FM VŠE, nájdete v jej prezentácii a tiež priamo v publikácii.
Zdroj: Kalkulácia Kakwaniho indexov Karolína Marková (FM VŠE) na základe RU 2022 (ŠÚ SR), kalkulácie váh jednotlivých kanálov počítal Peter Pažitný na základe Smatana et al. (2024, in print) a tiež štátneho záverečného účtu (2022).
*DPFO je podielová daň a celý výnos dane sa prerozdeľuje stanoveným mechanizmom medzi mestá a obce a vyššie územné celky.